Svájci konszenzusos demokrácia működés közben
Gáspár Csaba írása
A svájci politikai rendszer több szempontból is nagyon érdekes, és bizonyos vonásaiban szinte egyedülálló a világon. Legfőbb jellegzetessége, hogy egy ún. “Konkordanzdemokratie” azaz konszenzusos demokrácia, aminek célja definíció szerint “minél nagyobb számú szereplő (pártok, egyesületek, kisebbségek, társadalmi csoportok) bevonása a politikai folyamatba, és a döntések meghozatala konszenzus elérésével”[1]. Ez az alapgondolat azon a szemléleten alapul, hogy a konszenzusos demokrácia igazságosabb a hagyományos "győztes mindent visz” értelmezésnél, ahol a választás vesztesei ellenzékbe vonulnak és semmi beleszólásuk nem lehet a döntéshozatalba ill. végrehajtásba. Ez a fajta, “kölcsönösen kizáró” vagy konkurens (többségi) demokrácia megakadályozza, hogy jelentős politikai erők és a mögöttük álló választópolgárok képviselve legyenek a politikai színtéren, és ez különösen igazságtalan helyzetet teremthet olyan országokban, ahol a társadalom politikai, kulturális, vallási, nyelvi stb. szempontból heterogén.[2] Ilyen helyzetben a társadalom politikai tagozódása sokrétű, az egyes választói csoportok egyértelműen elkülönülnek a fent említett választóvonalak mentén, minden csoportnak megvan a maga pártja vagy érdekképviseleti szövetsége, emiatt a többségi uralom igazságtalan, és ráadásul egy olyan állandósult berendezkedéshez vezethet, ahol számos kisebb-nagyobb csoport soha nem lesz megfelelően képviselve, ami végül a demokráciából való kiábránduláshoz is vezethet.
Népszavazások
A svájci konszenzusos
demokrácia fontos alappillérei a közvetlen demokrácia intézményei, az
iniciatívák és referendumok.[3]
Referendumok
A referendumok tulajdonképpen
a parlament által kezdeményezett törvényjavaslatok utólagos jóváhagyása egy
népszavazás keretében. Egy referendum lehet kötelező vagy fakultatív, az
alkotmányt érintő kérdések minden esetben kötelezőek, míg az általános
törvényhozást érintő kérdésekről csak akkor írnak ki népszavazást, ha azt három
hónapon belül legalább 50 ezer állampolgár az aláírásával kezdeményezte.
Amennyiben a referendumon a törvényt elutasítják, a törvényhozási folyamat elölről
kezdődhet. Mivel egy referendum kiírását bárki (politikai párt vagy
érdekcsoport) kezdeményezheti, és a népszavazáshoz szükséges szavazatok száma
relatív alacsony, nyilvánvaló érdek, hogy a politikai erők minél szélesebb
rétege involválva legyen a törvényalkotásban vagy az azt megelőző
egyeztetésekben, ahogy Kriesi írja: “Hogy az elégedetlen csoportok ne
szabotálhassák a törvényhozást népszavazási kezdeményezéseikkel, minden olyan
szervezetet, mely képes a kiírás kezdeményezésére, valamilyen formában
integrálták a politikai folyamatba – akár a kiterjedt előparlamenti egyeztetési
folyamatokba, akár azokba a nagykoalíciókba, melyek 1959 óta kormányozzák az
országot.”
Az utóbbi idők néhány
érdekesebb fakultatív referenduma:
·
CO2-törvény (törvény az
üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséről 2021): elutasítva
·
Új vadászgépek beszerzése (2020): elfogadva (a
korábbi referendumot elutasították)
·
Adóreform és nyugdíjfinanszírozás (2019):
elfogadva
Kezdeményezések
Az iniciatívák ezzel
szemben alulról jövő kezdeményezések, a "nép” indítja el őket (német neve “Volksinitiative”),
és 100 ezer aláírást kell gyűjteni, hogy népszavazásra kerüljön az ügy.[4]
Az iniciatívákat a parlament és a kormány a népszavazás előtt tárgyalja,
javaslatot is tesz, ami a legtöbb esetben a kezdeményezés elutasítását jelenti.
Néhány nagyobb hullámot
kavaró kezdeményezés az utóbbi időből:
·
Tömeges bevándorlás korlátozása (2020):
elutasítva
·
Arc eltakarásának tiltása (“Verhüllungsverbot”
2021): elfogadva
·
Rádió- és TV-díj eltörlése (2018): elutasítva
Néhány marginális témát
érintő vagy extrém kezdeményezés:
·
7500 CHF minden svájci állampolgárnak
(Helikopterpénz-iniciatíva)
·
Az országkód beépítése a rendszámtáblába
·
Feltétel nélküli alapjövedelem
Következtetések
A népszavazások
hatékonyságát vizsgálva Kriesi arra jutott, hogy bár ezek még ma is igen
népszerű és gyakran alkalmazott eszközei a közvetlen demokráciának, a
törvényhozást a gyakorlatban csak csekély mértékben befolyásolják.
A fakultatív
referendumokat tekintve, az 1848 és 2006 között benyújtott 2370 törvényjavaslat
közül csak 160 esetben (7%) írtak ki népszavazást, míg az elutasított törvények
száma nem érte el a 2%-ot. Ezek a szerény arányok arra engednek következtetni,
hogy a referendumok nem közvetlenül fejtik ki hatásukat, hanem közvetetten arra
kényszerítik a politikai elitet, hogy minél szélesebb körben vonják be a
különböző politikai és társadalmi csoportokat a törvényelőkészítésbe.
Az polgári
kezdeményezéseket elemezve nem változik a kép, Kriesi következtetése szerint:
“Az iniciatíva, úgy tűnik, meglehetősen tompa fegyver. A kezdeményezések
körülbelül egyharmadát (30 százalék) támogatóik visszavonták, még mielőtt szavazásra
került volna sor. A többi esetben a választók általában a kormány ajánlását fogadták
el, ami legtöbbször a javaslat elutasítását jelenti. Összesen csupán 15 népi kezdeményezést
(6 százalék) fogadtak el népszavazáson.”
A helyzetet tovább
árnyalja, hogy ha egy kezdeményezést el is fogadtak, a parlamentnek ill.
kormánynak széles eszköztára van, hogy a törvényt késleltesse, felhígítsa,
elszabotálja. Az egyik legnagyobb vihart kavart kezdeményezés, a 2014-ben
hajszál híján megszavazott “Tömeges bevándorlás elleni” iniciatíva erősen
felhígult változata lépett végül törvényi erőre, így az eredeti szándék
gyakorlatilag alig valósult meg. Az iniciatívát elindító párt, az SVP éveken át
élesen kritizálta ezt az eljárást, a gyakorlatban azonban nem nagyon tehetett
ellene, mert a többi párt az ilyen populista kezdeményezésekben mindig
összezárt ellenük. Ezért is kezdeményeztek 2020-ban egy újabb
bevándorlásellenes népszavazást, ami viszont visszafelé sült el, lévén elég
jelentős arányban elutasították (62% nem - 38% igen), ezzel az egész téma - egy
időre legalábbis - úgy tűnik partvonalra került.
A mágikus képlet
A svájci konszenzusos
demokrácia egyik legérdekesebb jelensége az ún. “mágikus képlet” (Zauberformel),
ami a kormány (Szövetségi Tanács, német “Bundesrat”) proporcionális összetételét
határozza meg: a legfelsőbb végrehajtó hatalom tagjait mindig a 2:2:2:1 arányosság
szerint választják meg, ahol a 3 legerősebb párt kap 2-2 helyet, a negyedik
pedig egyet. A jelenlegi kormányban a következő pártok vannak képviselve (a
legutóbbi választáson elért eredmény szerinti sorrendben):
·
SVP (Svájci Néppárt, jobboldali, populista, EU
szkeptikus): 2 hely
·
SP (Szociáldemokrata Párt, klasszikus
szociáldemokrata értékek: erősebb állam, nyitott társadalom, környezetvédelem,
erős EU integráció): 2 hely
·
FDP (liberális párt, liberális értékekkel:
egyéni szabadság és felelősségvállalás, esélyegyenlőség, tolerancia stb.): 2
hely
·
CVP (Kereszténydemokrata Néppárt, liberális-szociális
program): 1 hely.
A mágikus képlet eredete az
ötvenes évekre megy vissza, és egész története azt tükrözi vissza, hogy a
hosszútávú stabilitás és széleskörű konszenzus mindig is a svájci politikai
élet legfontosabb értékei voltak. A mágikus képlet tulajdonképpeni
megalkotójának Martin Rosenberget tartják, aki hosszú évekig a KVP (CVP elődje)
főtitkára volt, és már az 50-es évek elejétől azon a stratégián dolgozott, hogy
az összes meghatározó párt erősségüknek megfelelően képviselve legyen a
végrehajtó hatalomban. Ennek eléréséhez a háttérben ügyesen mozgatta a
szálakat, és végül minden fontos politikai erővel sikerült megegyezni: mind a
KVP, mind pedig a liberálisok (FDP) hajlandóak voltak lemondani egy helyről (az
akkori kormányban 3 helyük volt), az SP-nek pedig, aki szeretett volna kimozdulni
ellenzéki szerepéből, így két hely jutott volna az új felállásban. Emögött a
szándék mögött természetesen nem csak a konkordancia eszméjének idealizmusa
állt, hanem az a törekvés is, hogy a
kormányban egy kiegyensúlyozott bal- és jobboldali, polgári - szociáldemokrata
erőviszony alakuljon ki, ahol a KVP a mindenkori mérleg nyelvének a szerepe jut
majd.
A mágikus képlet
évtizedeken át valódi stabilitást hozott, és a kormány összetétele kb. 80-90%-ban
tükrözte vissza a valós politikai erőviszonyokat, egészen a 90-es évek elejéig,
amikor az SVP fokozatosan megerősödött, és 1995-től gyakorlatilag minden
választást megnyert. A 2000-es évekre nyilvánvalóvá vált, hogy a mágikus
képletet ki kell igazítani, erre végül 2016-ban került sor, innentől kezdve az
SVP 2 helyet kapott, a CVP pedig az erőviszonyoknak megfelelően egy helyről visszalépett.
Azóta a helyzet a zöldek
előretörésével még bonyolultabbá vált, és a legutóbbi választások után egyértelmű
lett, hogy a mágikus képlet már nem igazságos, mert bevezetése óta még soha
ennyi választópolgár nem képviseltette magát a kormányban, mint ma. Az egyik
gyakran hangoztatott kritika szerint az SP és FDP már most felülreprezentálva
van, mert az SVP egyedül majdnem annyi szavazatot szerzett mint ők ketten. A matematikai
kalkulációk mellett egy másik érdemi kifogás, hogy az SP és a zöldek politikai
programja nagyon hasonló, és a jelenlegi képlet szerint 3 helyet kellene
kapniuk, de az együttes 30 százalék körüli választási eredményükkel ezzel
megint csak erősen felül lennének reprezentálva.
Mindenesetre úgy tűnik,
Svájc egyelőre ragaszkodik a tradíciókhoz és stabilitáshoz, a zöldek egyelőre
nem kaptak helyet a kormányban, annak az íratlan hagyománynak megfelelően, hogy
hivatalban lévő kormánytagot nem hívnak vissza. A téma nyilvánvalóan nincs
lezárva, de valószínűleg a kormány összetétele addig nem fog változni, amíg az
új erőviszonyokat megszilárdultnak nem tekintik, és a mágikus képletet természetes
üresedés (visszalépés) révén korrigálni lehet.
Néhány érdekes tény a
Szövetségi Tanács működéséről (forrás):
A hét kormánytag alapvetően
minden ügyről közösen, többségi szavazással dönt. Emellett mindegyik
“szövetségi tanácsos” egy adott tárca minisztere is, ugyanakkor minden
kormánytagnak jelentős beleszólási és befolyásolási lehetőségei vannak a saját
szervezeti egységén túl is. A tárcák elosztását maguk a kormánytagok végzik, a
parlamentnek ebbe nincs beleszólási joga.
Nincs utasítási jogkörrel felruházott kormányfő vagy miniszterelnök, minden évben megválasztanak
ugyanakkor egy “szövetségi elnököt” (Bundesratpresident), akinek valójában
inkább formális szerepe van (“első az egyenlők között”), ő képviseli a kormányt
ill. legmagasabb szinten Svájcot. A szövetségi elnök (ill. alelnök)
megválasztása során a hagyomány szerint mindenkire sor kerül.
A szövetségi tanácsosok éves
javadalmazása jelenleg 445e CHF, a szövetségi elnöknek további 12e CHF jár az
adott évben. A kormánytagok nyugdíja 222e CHF (az éves bérük fele), amit azért
vezettek be annak idején, hogy a kormánytagok anyagi okok miatt ne maradjanak
halálukig hivatalban.
Források:
BUNDESRAT: Der Krimi, der
zur Zauberformel führte, Luzerner Zeitung 2019 (link)
Die Zauberformel:
Entstehung, Probleme, Alternativen, Neue Zürcher Zeitung 2019 (link)
Hanspeter Kriesi:
Közvetlen demokrácia - Svájc esete (2014) (link)
Bundesrat wiki oldal
Link a svájci népszavazásokra
[1] https://de.wikipedia.org/wiki/Konkordanzdemokratie.
Ahogy a wiki oldala is kifejti, tisztán konszenzusos demokráciák nincsenek,
Luxemburg, Svájc, Hollandia és Ausztria mutatnak fel a legtöbb jellegzetességet
ebből a fajta politikai berendezkedésből.
[2] Svájc
elég jellegzetes példa: 4 hivatalos nyelv (azon belül számos nyelvjárás), 2
hagyományos vallás + iszlám, kantonális jellegzetességek stb.
[3] A
továbbiakban Hanspeter Kriesi: Közvetlen demokrácia - Svájc esete c. cikkének
magyar fordításának a terminológiáját használom
[4]
https://www.bk.admin.ch/bk/de/home/politische-rechte/volksinitiativen.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése