Midway – 1. rész
Dukkon Péter
Midway – 1. rész
Ennek a posztnak az apropóját a Midway című, 2019-ben készült film
adta, amelyik egy olyan történelmi jelentőségű tengeri ütközetről szól, ami
döntő módon meghatározta a 2. világháború csendes-óceáni hadszínterének további
eseményeit, és így a háború lefolyását. Ha az ütközet nem amerikai
győzelemmel végződik, a világháború jelentősen meghosszabbodik, és még az sem
elképzelhetetlen, hogy nem a szövetségesek (USA, Szovjetunió és Anglia) teljes
győzelmét hozza. Mivel Magyarországnak tengere és haditengerészete nincs,
valamint a Csendes-óceán elég messze van tőlünk, így ezek az 1942-es események
elég távol állnak tőlünk. Nem vagyok katonai, különösen nem haditengerészeti
elemző, ha itt -ott tévednék, vagy rosszul értelmeznék valamit, mindenkitől
elnézést kérek. Bizonyos értelemben még a pontos magyar szavak sem állnak
rendelkezésre az események leírásához. Örökös gond a haditengerészeti
rendfokozatok értelmezése, keverednek a hajótípusok és hajóosztályok, rengeteg
téves fordítás van. Az említett film fordítása a legjobbak közé tartozik, de a battleship fordítása itt egyszerűen hadihajó, pedig helyesen csatahajó lenne,
ami egy hajótípus (hajófajta). Mivel az USA és Japán történelmének meghatározó
eseménye, és rengeteg legenda fűződik hozzá, ezért szeretném egy kicsit
összefoglalni a történteket.
1942 tavaszára Japán elfoglalta a Fülöp-szigeteket,
Szingapúrt, és Holland-Kelet-Indiát[1],
megszerezte az amerikaiak két nagy támaszpontját Guámot és Wake-et. Megkezdte
terjeszkedését a Salamon-szigetek és Új-Guinea felé. A stratégiai cél
Ausztrália megszerzése volt. Közben megkezdődött egy olyan védelmi rendszer
kiépítése a japán főszigetek körül, ami az anyaország védelmén kívül ellátta a
szállítási utak védelmét. Japán jelentős nyersanyag behozatalra szorult, ill.
biztosítani kellett a szárazföldi csapatok és a megszálló erők utánpótlását is.
A japán katonai vezetésben hatalmas vita folyt a haditengerészet és hadsereg
között a fő célokról és a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásáról. A
hadsereg Ausztráliát akarta, a haditengerészet pedig az USA semlegesítését. Az
utóbbi célt inkább az egyesített flotta főparancsnoka, Jamamoto admirális
képviselte. A császári haditengerészet vezérkara Nagano Oszami vezetésével egy
harmadik célt támogatott.
Az Egyesült Államok 1941 decemberétől folyamatos
veszteségeket szenvedett. Legnagyobb gyarmatukat Japán megszállta.
Haditengerészetüket komoly csapás érte Pearl Harbornál. Ennek következtében a
Csendes óceáni flotta teljes vezetését leváltották. Meg kellett szervezniük a
nyugati part védelmét, és segítséget kellett nyújtani az ausztrál
szövetségeseknek. Mindezt úgy, hogy inkább az európai hadszíntérre
koncentráltak.
A Csendes-óceánon az USA-n és Japánon kívül számottevő erő
nem maradt, bár Új-Guineában ausztrál szárazföldi csapatok is harcoltak.
A japán haditengerészet és hadsereg közötti vitát végül
paradox módon az amerikaiak döntötték el, amikor bombázták Tokiót.
A Doolittle–rajtaütés Tokió és
más japán városok első amerikai bombázása volt a második
világháborúban, 1942. április
18-án. A szárazföldi felszállásra tervezett bombázók a Hornet hordozóról
szálltak fel, mert csak így tudták elérni célpontjaikat. A gépek a támadás után
továbbrepültek Kína felé, és egy kivételével ott szálltak le.
(Forrás: Wikipédia)
A japánok – akik császárjukat istenként tisztelték – nem
tudták elfogadni, hogy a császár életét veszély fenyegeti, ezért elsőbbséget
biztosítottak az USA kiiktatására. Jamamoto admirális, az egyesített flotta
főparancsnoka, már régóta tervezett egy olyan hadműveletet, amivel a maradék
amerikai hordozókat meg lehet semmisíteni. Ezáltal talán békekötésre lehet
kényszeríteni az USA-t. Jamamoto személyesen nem hitt abban, hogy Japán le
tudja győzni az Egyesült Államokat. Abban reménykedett, hogy egy újabb csapás
talán tárgyaló asztalhoz kényszeríti az Egyesült Államokat, és Japán számára
kedvező feltételekkel lehet békét kötni.
Jamamoto Iszoroku (japánul: 山本五十六, nyugaton: Isoroku Yamamoto) (1884. április
4. – 1943. április
18.) japán tengernagy,
a Japán Császári Haditengerészet hadihajóinak
elsöprő többségét magában foglaló Egyesített Flotta (Rengó Kantai)
főparancsnoka a második világháborúban. Iskoláit Japánban és az Amerikai Egyesült Államokban végezte.
Jamamoto számos fontos
tisztséget töltött be a Japán Császári Haditengerészetben. Rengeteg
változtatásba fogott bele, főként a tengerészeti repülés terén. A második
világháború első éveiben, haláláig az Egyesített Flotta főparancsnokaként a
legfontosabb japán haditengerészeti vezető, annak ellenére is, hogy az egész
Japán Császári Haditengerészet élén hivatalosan ekkor nem ő, hanem Nagano Oszami (1880
– 1947) tengernagy állt. Jamamoto olyan csatákban irányította a japán
haderőket, mint Pearl Harbor vagy Midway. Egy
ellenőrző körút során halt meg a Salamon-szigetek felett,
amikor az amerikaiak lelőtték repülőgépét. Halála
hatalmas csapás volt a japán katonai morálra a
világháború során.
(Forrás: Wikipédia)
Japán bombázása után az elképzelés az amerikai hordozók[2]
kiiktatására elsődleges stratégiai céllá vált. A japán haditengerészeti
tervezők nagyon bonyolult tervet eszeltek ki az amerikai flotta tőrbe csalására
és megsemmisítésére. Pearl Harbor után a japán haditengerészet számbeli és
minőségi fölényben volt. Több hordozóval, csatahajóval, cirkálóval, rombolóval
és hordozókon használható repülőgéppel rendelkeztek, mint az Egyesült Államok.
Személyzetük jobban volt kiképezve, nagy gyakorlatuk volt a hordozók
működtetésében és a hordozókról indított csapásmérésben. Lényegében elsőként
ismerték fel a repülőgépek haditengerészeti alkalmazásának fontosságát. Repülőgépeik
jobb minőségűek és nagyobb teljesítményűek voltak. Hajóik méretét nem
befolyásolta a Panama csatorna áteresztő képessége. Két szupercsatahajójuk – a
Jamato és a Muszashi – kb. 73 ezer tonna vízkiszorítású volt. Ez legalább
30%-kal meghaladta az amerikai és brit csatahajók méretét. Fő tüzérségük is
erősebb volt. Mivel Japán felmondta az 1921-es washingtoni flottaegyezményt,
így semmilyen korlátozást nem kellett betartaniuk.
A japán flotta főerejét hordozók[3]
alkották. Egy nagyobb, de régebbi (Akagi osztály) és egy kisebb, de modernebb
(Hiryu osztály). A repülőgépek gerincét három típus, az Aichi D3A2 'Val'
zuhanóbombázó kb. 370 kg bombateherrel, Nakajima B5N 'Kate' bombázó/torpedóvető
és a Mitsubishi A6 'Zero-Sen' vadászgép alkotta.
Jamamoto törzse egy hihetetlenül bonyolult tervet dolgozott
ki az amerikai hordozók tőrbe csalására, megsemmisítésére, és a másodlagos
hadműveleti cél – Midway – elfoglalására. Az elsődleges csapásmérő erőt két
flotta csoportosítás követte, amelyek feladata a Csendes óceáni amerikai flotta
teljes megsemmisítése lett volna, és kötelékébe[4]
7 csatahajó, könnyű hordozók, cirkálók, rombolók, hidroplán anyahajók és egyéb
kiszolgáló egységek tartoztak.
Ezek mintegy 400 km-re követték a négy hordozóból álló főerőt.
Volt egy negyedik csoportosítás is, amelynek feladata Midway elfoglalása lett
volna. A felderítést tengeralattjárók és hidroplánok végezték volna, de a
tengeralattjárók nem foglalták el időre a helyüket, a hidroplánokat pedig nem
tudták feltölteni. A felderítéssel az egész akció során gond volt. A hadművelet
idejére teljes rádiócsendet rendeltek el.
A Midway-i elsődleges csapásmérő erőt kb. 250 repülőgép
alkotta. 110 torpedóvető, 70 zuhanó bombázó és 70 vadászgép. A csapásmérő erőbe
négy hordozó került besorolásra, az Akagi, a Kaga, a Hyriu és a Soryu. A
Pearl Harbornál még rendelkezésre álló Zuikaku és a Sókaku nem volt bevethető. A csoportosításban
volt még két csatahajó, cirkálók, rombolók, aknaszedők és egyéb kiszolgáló
hajók. Az akció kezdetét június 4-re ütemezték. A műveletet Kureban
törzsvezetési gyakorlat keretében modellezték. Nem tudni, hogy városi
legenda-e, de a hadijáték először a japán csapásmérő erő teljes megsemmisülésével
végződött, csakúgy, mint később a valóságban.
Május 26-án Kuréból kifutott az elsődleges csapásmérő erő,
majd május 28-án elindult a japánok főereje is, amelyek tevékenysége az Egyesült
Államok reakciójától függőt. A japánok terveztek egy elterelő támadást az Aleut-szigetek (Alaszka) ellen. A főerőnek olyan kiindulási pozíciója volt, hogy
mindkét irányban bevethető legyen. A hadműveleti terv rendkívül bonyolult volt,
óriási területet ölelt fel, és nem számolt az ellenfél reakciójával.
A japán terv ismert volt az amerikaiak előtt.
Válaszlépéseiket ennek figyelembevételével tervezték meg.
A 2. rész ismertetni fogja az USA rendelkezésére álló
eszközöket, a hadműveleti helyzetet, a csata tényleges lefolyását és annak
következményeit.
[1] Ez kb. a
mai Indonéziát jelenti.
[2] Hordozó
vagy anyahajó: Hivatalosan repülőgép hordozó (Carrier, Aircraft), de az anyahajó alatt is ugyanazt értjük.
Szárazföldi analógiaként a harckocsi – tank párost hozom. Hivatalosan
harckocsi, de a tankot is érti mindenki.
[3] Nincs
lehetőség most az összes japán hordozó ismertetésére. Mivel a hordozó építés
folyamatosan fejlődött, nyugodtan tekinthetünk minden hordozót külön osztálynak.
[4] Sokféle
adat ismert. A 4 nagy hordozó, két kísérő hordozó, 7 csatahajó és 150 cirkáló,
valamint a kb. 250 repülőgép biztosnak látszik. A rombolók, tengeralattjárók
pontos száma nem ismert.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése