Lapszemle 2021. február
Bodrogi Csongor
AJÁNLÓ A FEBRUÁRI LAPSZÁMOKHOZ
Ezúttal öt folyóirat anyagából szemléztem, hiszen az Eső
tavaszi száma majd később jelenik meg. A válogatásba igyekeztem minél több
műfajú szöveget belevenni, megmutatva a lapszámok sokszínűségét.
A TIZEDIK: Molnár Vilmos: Árvízben (novella, Székelyföld)
A KILENCEDIK: Sonja
Raaf: Nyilatkozat az irodalom szánni való helyzetéről (vers, Kalligram)
Ez a vers természetesen nem „nyilatkozat”, hiszen vers. Ugyanakkor
rájátszik a „nyilatkozat”, a proklamáció műfajára, ezzel is erősítve a maga
avantgárd jellegét. Miért „szánni való” az irodalom helyzete? Bizonyára azért,
mert kicsinyes (sokszor animális, szexuális) személyes vágyak mozgatják
szereplőit az érvényesülés felé. Sonja Raaf verse a fonák oldaláról mutatja meg
ezt a harcot, fönntartva azt a kritikus szellemet, amely valójában mindenféle
működő irodalomnak elengedhetetlen feltétele.
A NYOLCADIK: Codau
Annamária és Demény Péter beszélgetése Terék Anna kötetéről (kritika, Látó)
Sajátos kísérlettel turbózza föl a Látó a kritika kissé
megcsontosodott műfaját: két olvasó beszélget egy kötetről, feleselve
egymásnak, kiegészítve egymás észrevételeit. A kötet, melyről szó van, Terék
Anna: Háttal a napnak című
versgyűjteménye. Ritkán ajánlok itt kritikákat, recenziókat; nem azért, mert
nem tartanám jónak őket, hanem mert egy recenzió igazi élvezetéhez és
megértéséhez alighanem szükséges magának a könyvnek is az ismerete, amelyről
szól. Ez a beszélgetés azonban inkább kedvcsináló. Végigolvasva a két lelkes
(és vélhetően alapos) olvasó párbeszédét, az ember szinte már venné is kezébe a
kötetet, és vágyódik rá, hogy föllapozza az említett verseket, melyek, úgy
fest, nagy erővel szólaltatnak meg nagyon emberi érzéseket.
A HETEDIK: A Tiszatáj
blokkja Margaret Atwoodról, benne Martonyi Éva összehasonlító tanulmánya
(tanulmány, Tiszatáj)
Margaret Atwood korunk egyik legnépszerűbb írója, akinek irodalmi értékeit is elismeri a kritika. A szolgálólány meséje című könyve Magyarországon is hatalmas siker lett, de más regényei is meghódították az olvasók szívét. A Tiszatáj egy egész rovatot szentel februári számában a kanadai írónőnek, tanulmányokkal, műelemzésekkel; sőt a következő számban egy eddig hazánkban nem ismert Atwood-szöveget is megjelentet majd a lap. A tanulmányok közül nekem – aki nem vagyok ismerője a szerző életművének – a legérdekesebb Martonyi Éváé volt, aki Atwood Pénelopéia című regényét veti össze Márai Béke Ithakában című művével. A fölfedezett párhuzamosságok azért is különösen izgalmasak, mert Márai maga is szokatlanul népszerű író volt a maga korában, így, mint Atwoodnál, nála is fölmerült a kérdés, hogy a magas irodalomhoz sorolható-e a munkássága; illetve hogy miféle műfajkeveredések okozhatták ezt a népszerűséget.
A HATODIK: Zsembery
Borbála: Judit (novella, Alföld)
Zsembery Borbála igen rövid, szűkszavú
novellája tulajdonképpen nem is több, mint egy léthelyzet fölvillantása. Egy
fiatal nő, Judit látogatása a nőgyógyásznál, és a nyitva hagyott kérdés: mi
lesz az életével? Lehet-e még gyereke, életben marad-e ő maga egyáltalán? Az
írás keretes szerkezetű, a kezdő jelenet visszatér a végén, de már többet
jelent, mint az elején. Megértjük (és épp a megértésnek a rádöbbenése, ami
hat), hogy ami a szöveg kezdetén hétköznapi jelenetnek tűnik, az sokkal több
annál: sorstörténet.
AZ ÖTÖDIK: Csehy
Zoltán: Megoldások (vers, Tiszatáj)
A NEGYEDIK: Zoltán Gábor: Huszonegyesek (esszé, Látó)
A HARMADIK: Lőrincz
Csongor József Attila avantgárd verseiről (tanulmány, Alföld)
Lőrincz Csongor rendkívüli munkásságát azóta kísérem (azt persze nem állítom, hogy „nem lankadó”) figyelemmel, hogy még az ezredforduló után föltűnt líratörténeti tanulmányaival. Borzalmasan izgalmas dolgokat mond (valljuk be) borzalmasan rossz stílusban. (Persze az külön hosszú tanulmányt, ha nem esszét igényelne, hogy a tudománynak közérthető módon kell vagy lehet-e szólnia, illetve hogy a bölcsészettudományok e tekintetben másképpen működnek-e, mint a természettudományok…) Ez a legújabb, Alföldben megjelent tanulmánya József Attila avantgárd verseinek működését szálazza szét, különös (de nem kizárólagos) tekintettel arra, hogyan dolgozza bele szövegeibe Szabó Lőrinc versrészleteit, motívumait a fiatalabb költő. Kiderül az írásból, hogyan készítik elő a terepet ezek az avantgárd versek a kiemelkedően nagy költeményeknek; mi történik bennük, hogyan láttatnak és hogyan érzékeltetnek dolgokat, mi a viszonyuk saját állításaikhoz. A főleg persze irodalomtudományos érdeklődésű olvasóknak ajánlható szöveg a türelmes olvasóját nagyon megjutalmazza; és nem is csak azzal (bár ez se lenne kevés), hogy újra elolvastat néhány csodálatos korai József Attila-verset.
A MÁSODIK: Papp Attila
Zsolt: Holtág (vers, Székelyföld)
Együtt úsztam egy holttesttel, akit kiemeltek a vízből. Talán
valami ilyesmi „szüzsé” lehetne megalkotható ebből a versből, ha a lírában
lenne értelme az ilyen átfordításoknak. De valamit mégiscsak mondani kell, hogy
„képet alkothasson” róla kedves olvasóm. Avagy talán helyénvalóbb egy idézettel
érzékeltetni a szövegvilág összetettségét, melyben jelen van idegenség, tragikum,
az identitás kétségessége, ugyanakkor valami erős érzékiség és érzékletesség
is, kifejezve a sorátlépések nyughatatlanságot sugalló ritmusával? Talán igen:
Úgy gondolok arra az
ismeretlen lényre,
akivel
nem találkoztam akkor,
mintha még most is ott
lebegne
valahol, beleolvadva
a környező élővilágba,
arccal lefelé, ahogyan
egykorvolt férfiak szoktak–
ez talán őriz valamit
az önazonosságukból,
ahogyan mindig lefelé
néznek farkasszemet.
RASHWAN Mohamed: Mors omnia solvit (novella,
Kalligram)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése