Debreceni Buddenbrook
Dukkon Péter
A történet Szabó Magda családregénye nagyszüleiről,
szüleiről népes rokonságáról, Hajdú és Békés megyei notabilitásokról,
polgárokról, az ott élő emberekről és kapcsolataikról. A regénynek többféle
adaptációja ismert. Maga a regény (Szépirodalmi, Bp., 1977). A regényből
készült színdarab. Számos helyen játszották az országban. Ősbemutató 1977.12.16
Madách színház. Illetve egy Bereményi Géza által jegyzett 2006-ban készített
hat részes játékfilm az MTV finanszírozásában. Mind a Madách színházban
játszott darab, mind a filmsorozat szereposztása parádés. És miért is érdekes
ez? Valamikor a közelmúltban olvastam, hogy XXI. század legelismertebb
(olvasottabb) magyar szerzője Szabó Magda. 2015-ben Ajtó című regénye (Magvető,
Bp., 1987) 2015-ben felkerült a New York Times 10-es bestseller listájára.
Mivel az Ajtó nem volt meg, de könyvtárunkban ott volt a Régimódi történet –
feleségem hozta a házasságba – így azt kezdtem olvasni. Egyből beleszerettem.
Nem is annyira irodalmi értékei miatt, hanem mert egy olyan kort mutat be,
amennyire meg tudom ítélni, hitelesen, ami csak a történelem könyvekből volt
ismert számomra. Kicsit olyan, mint egy irodalmi zsánerkép a letűnt korok szép
emlékeiről. Mint egy debreceni Buddenbrook. Szabó Magda saját maga hívja így a
Rickl családot, anyai ági felmenőit. A történet dióhéjban Rickl Mária és
unokája Jablonczay Lenke történetét meséli el. Az esemény horizont a kiegyezés
és a trianoni békekötés közötti időszakot idézi fel, bár a történet átlóg a XX.
század második felébe is, és a Jablonczay család életét dolgozza fel.
Kétségtelen irodalmi értékén kívül még a következők miatt
érdemes a könyvet kézbe venni. Kapunk egy hiteles korrajzot a kiegyezés és az
I. világháború közötti Debrecenről. Hogyan élt a debreceni establishment ebben
az időben. Nagyon érdekes az erős női személyiségek ábrázolása egy olyan
korból, amelyre nem éppen a női emancipáció volt jellemző. Ami egy mai ember
számára nagyon érdekes, a mindennapi vallásgyakorlás, és hogy a vallás mennyire
jelentős szerepet játszott az akkori emberek életében.[1]
Bár a Jablonczay család sok szempontból nem tekinthető
tipikusnak, mégis a debreceni tehetős polgárok életét élték. Rickl Mária azon
kívül, hogy szervezte a család életét, és gondoskodott az anyagi jólétről, érdemi
munkát nem végzett. Úgy élte az életét, ahogy szülei is tették.
Jár fürdőbe, temetőbe, koncertre, színházba, vurstliba, képcsarnokba, sétálni a
gyerekekkel a Nagyerdőbe. Számon tartja a családi ünnepeket, mindig illő
ajándékról gondoskodott.
Nem sajnál semmit gyermekei felnevelésére. „Gyermekeire
sokat költ Rickl Mária: köldöklekötő gyolcstól főkötőn, éjjeli edénytől és
kerek fűsű-től kezdve a fogzást megkönnyítő, harapdálni való
koralldarabokig kaptak az újdon-szülöttek vászon-szakállkát, sapkát,
púdert, harasztot, fizettek a fülök kifúrásáért, vettek nekik vászon bujbelit,
bábot, kisnyulat, giliszta csokoládét, fizetett az anyjuk az elválasztásukért a
dajkának, beszerzett galandot, házi csipkét, hollandi vásznat, pikétszövetet,
csörgőt, strimpflit, batisztot, ingvásznat, mézeskalácsot, kosárkát, számtalan
rőf ruhaszövetet, zeug-, bársony-, bőrtopánt, posztó-, vászon- és
szalmakalapokat.”[2]
Szintén sokat költ iskolaszerekre, kottákra. Bőséggel adakozik a szegények
javára, naplója szerint ezek napi kiadásnak számítanak.
A család pénzügyeinek rendben tartásán kívül Rickl Mária
legfontosabb feladata, hogy három lányát és később Lenkét illő módon férjhez
adja. A Jablonczay család becsületének helyreállítása azonban a junior
Jablonczay Kálmán feladata lenne. A fiú azonban elkényeztetett, álhatatlan
fiúcska, aki egész életében csak csalódást okoz.
Rickl Mária buzgó templomba járó katolikus, sokáig kezeli a perselypénzt. A
gyermekeit is így neveli.
Ebben az időben debreceni polgárok hihetetlen fényűző módon élnek:
„Pedig rengeteg alkalom volt a találkozásokra, a századforduló Magyarországa,
amely végignézte, hogy az ország jelentős hányada kenyér híján elhagyja
szülőföldjét, s tűrte, hogy másik, nem jelentéktelen hányada munkalehetőség
híján éhen haljon vagy öngyilkos legyen, dúsan megrakott asztaloknál vagy
szépen előkészített plain airben irtózatosakat evett. Állandó ebéd-, vacsora-,
uzsonnameghívások érkeztek, a társaság tagjai majálisra mentek, kirándulni,
nagy és kisebb mulatságokra, koncertre, színházba, a nagyerdőre, a lányok,
akikről Bartók Bella levelesládája beszámol Margit testvérének, egy-egy nyáron
hat-nyolc-tizenegy kilót is híztak, és volt mitől.”[3]
Így száz év távolságból úgy ítélem meg, hogy nagyon nagy
volt a különbség az éhező, nincstelen és kilátástalan többség, valamint a
tehetős polgárság között. Ez utóbbi réteg szinte mindent megengedhetett
magának. Ez igaz Rickl Mária családjára is, pedig ők még igazán tehetősek sem
voltak. A pénz értékét jól ismerték, kiadásiakat próbálták ésszerű szinten
tartani. Gyermekeiknek megpróbáltak mindent megadni, ami az ellátásukat és
iskoláztatásukat illeti. Maguk azonban a gyermekneveléssel nem foglalkoztak.
Ezt az iskola, a nevelőnők és a cselédek végezték.[4]
Úgy tűnik, hogy a legfontosabb a megfelelő társasági élet volt, nemcsak saját
szórakoztatásuk miatt, hanem állandó ismerkedést biztosítani gyermekeik
számára. A korzó, a tánciskola, a templom szintén remek ismerkedési lehetőséget
biztosított. Ide a gyerekek szüleik kíséretében jártak. A tánc alatt komoly
dolgok rendeződtek el. A vagyon nem csak összekötötte ezeket az embereket,
hanem szét is választotta. Jablonczay Lenke ezért nem lehetett örök
nagyszerelme a Hoffer József bankárfiú felesége. Érdekes, hogy ha ritkán is, de
párbaj is előfordult köreikben.
Beszédük választékos és igényes volt. Sok német kifejezést használtak, ami nem
meglepő. Néhány szótól, kifejezéstől eltekintve beszédük számunkra is érthető.
A cselédséget, a nekik alárendelteket kíméletlenül dolgoztatták, amennyire
lehet kizsákmányolták. Rendszeresen ármánykodtak egymás ellen, alakultak és
megszűntek szövetségek. A katolikusok és nem katolikusok között komoly
ellentétek feszültek. Kevés volt a keveredés az eltérő felekezethez tartozók
között. A férfiak általában iskolázottak voltak, legalább érettségijük volt, de
bőven akadtak diplomások is. A nők is elvégezték a középiskolát, esetleg
tanítóképzőt, de általában nem dolgoztak. Rendszeresen utaztak külföldre, főleg
fürdőkbe, nászútra, vagy gyógyászati céllal. Politikai aktivitásról a regény
nem szól, erről szinte semmit sem lehet megtudni. Az I. világháborúba történő
belépésükig jövőképük optimista. Elégedettek és kiegyensúlyozottak. A kép
persze ennél sokkal árnyaltabb. Ezekben a körökben is előfordul üzleti csőd,
váratlan haláleset, rangon aluli házasság.
Ebben az időben a nemesség és a nagypolgárság közötti különbség eltűnőben van.
Sok a vegyes házasság. Érdekes, hogy a debreceni polgári elitben zsidók nem
találhatók. Én egyéb forrásokban sem találtam ennek nyomát.
A regényben sok a meghatározó, erős női karakter. Ilyen a
kalmárlány Rickl Mária, aki férje csődje után kezébe veszi, és teljhatalommal
intézi a család sorsát. A Rickl házban nagyon lekicsinylő módon beszélnek a "kanokról". A két Jablonczayról, Imréről, az átkozódóról és senior Kálmánról a
férjről van szó. Életük végére mindketten ágyhoz kötöttek. Rickl Mária
gondoskodik róluk.
Hasonlóan erős kezű asszony Brunner Mária Jozefa, Rickl Mária édesanyja, aki a
családi vállalkozást férjével közösen kormányozza. Jól ismeri a pénz értékét.
Erejét és értékrendjét lányának is átadja.
Nagytiszteletű Bányay Rákhel asszony, Jablonczay Kálmán junior feleségének
nagyanyja is az emancipált női vonalat erősíti. Ápolja a Gacsáry örökséget,
neveli az unokáit erős református hitben és erkölcsi alapon. Kezeli és
szaporítja unokái örökségét. A sors fintora, hogy életét és unokái életét is
Jablonczay teszi tönkre.
Gizella, Rickl Mária legfiatalabb lánya, tulajdon anyjával is szembe száll. Nem
mindennapi módon fogja elszeretni Lenke első férjét, aki csak későn ismeri fel,
hogy Gizella nagyvonalúsága és humora közelebb áll hozzá, mint Lenke szépsége
és esze.
A regény főalakja – Jablonczay Lenke – is erős egyéniség.
Szörnyű gyermekkora ellenére szép hajadonná serdül, aki tanulmányaiban kiváló,
kitűnően zongorázik, ír, táncol, jól úszik. Fizikailag is erős. Nászútján ő
cipeli a koffereket, melyeket férje nem bír el. Lenke legnagyobb tragédiája,
hogy bár szívesen lenne önálló, mint zongoraművész vagy tanítónő, ezt a
debreceni társadalom nem tolerálja. Csak két út áll előtte, férjhez megy, vagy
apáca lesz. Első házassága tragikus véget ér. Férje csődbe megy, nagynénje Gizella
pedig elveszi tőle a férjét[5].
Bár a házasságból született egy fia, Béla, ez sem boldogítja. Második
házasságával pedig véget ér a története, ahogy ezt a bevezetőben maga Szabó
Magda írja: „Jablonczay Lenke nem élt nyolcvankét évet és néhány hónapot, hanem
meghalt, fiatalon, épp negyvenkilenc évvel és tizenkét héttel hamarabb, mint a
valóságban, meghalt élete harmincharmadik évében, 1917. október ötödikén, azon
a napon, amelyen a lánya megszületett.”[6]
Fontos kiemelni, hogy Lenke minden szexuális
felvilágosítás nélkül vágott bele a házasságba, és legjobb barátnője Bella is
hasonlóan tájékozatlan volt. Amennyire meg tudom ítélni, a lányok döntő
többsége hasonlóan tájékozatlan volt. Legfeljebb az állatok nászából tehettek
szert némi ismeretre.
Mindeközben persze az is belefér a történetbe, hogy Lenke édesanyja Pallagon
szeretőket tartott, később Pesten pedig úriasszonyhoz nem méltó életet élt.
Persze, mint emancipált nőnek nem esett nehezére összefogni az ősellenség Rickl
Máriával, amikor a közös érdek azt kívánta. Rickl Mária nem engedhette meg a
fiának, hogy elváljon. Ebben az esetben persona non grata lett volna a
debreceni establishment előtt. Az persze simán belefért a nagyvonalú
képmutatásba, hogy az idősebb és fiatalabb Jablonczay a pallagi birtokon
cselédlányokkal üzekedik. Ez senkiben nem okozott lelki válságot. Az idősebb
Kálmán tábeszes[7]
lett, abban is halt meg.
A regényben domináns férfialakot csak elvétve találunk.
Ez a regény a domináns nőkről szól, akik bármennyire is tiszteletre méltóak,
mégis ritka jelenségnek számítottak abban a korban. Dominanciájukat a kényszer szülte.
A hölgyek jól állják a sarat, de a kiegyezés utáni magyar társadalom még túl
patriarchális. A jog és a szokások a férfi pártján állnak.
Bizonyára nem volt egyszerű a kálvinista Debrecenben
katolikusnak lenni. A regényben azonban semmilyen konfliktust nem találunk,
azon kívül, hogy Lenke 14 éves korában elhagyja anyja hitét és katolizált.
Az 1868. LIII. t.-c. az 1791. XXVI. t.-c. rendelkezéseit a
keresztény vallásfelekezetek viszonosságával ellentétben állóknak találta, s
azért a vallásfelekezetek egyenjogúságának törvény útján való szabályozásáig,
tehát kifejezetten ideiglenes jellegű érvénnyel kötelező jelleggel állapította
meg, hogy vegyes házasságból származó gyermekek nemük szerint követik a
szülőknek vallását, s hogy a reverzálisok «ezentúl is» érvénytelenek, s semmi
esetre sem bírnak jogerővel. Az idézőjelek közé foglalt szavak kétségtelenné
teszik, hogy a törvényhozás az előbbi törvények alatt adott reverzálisokat is
állami törvény szempontjából érvénytelennek tekintette.
Lenke
tanulmányait ezután egy katolikus zárdában végezte, ahol több kísérlet is
történt arra, hogy belépjen a rendbe. A rend biztosította volna számára a
művészi függetlenséget, és mint nő kiemelkedő művészi pályát futhatott volna
be.
Az
egyetlen komoly ellentét, amelynek forrása a vallás is, a két domináns nagyanya
egymásnak feszülésben jelentkezik. Az egyik nem engedi, a másik elveszi.
Érdekes, hogy a vitában a döntést Jablonczay Kálmán senior hozza meg, aki
törvény előtt a családot képviseli. És ő a felsége ellen dönt.
Szóval
a könyvet érdemes elolvasni. Sokat árul el a múltunkból, nagyszüleink és az ő
nagyszüleik koráról. Életükről, szerelmeikről, problémáikról. Talán segíthet
nekünk eddig megválaszolatlan kérdéseink megválaszolásában. Persze a könyv nem
twitter üzemmódban íródott. A történet lassan, lépésről – lépésre bontakozik ki,
és pont ez az erénye. Hiteles, részletes és kidolgozott.
Ha
valaki többet szeretne tudni Szabó Magdáról a Wikipédia szócikkét ajánlanám:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szab%C3%B3_Magda
[1] Ez a
megállapítás a napi életünkre vonatkozik a különböző korokban, semmilyen
értékítéletet nem tartalmaz.
[2] Idézet a
regényből (17/177)
[3] Idézet a
regényből (100/177)
[4] Van
ellenpélda is. Jablonczay Lenke legjobb barátnőjének – Bartók Bellának –
édesanyja sokat foglalkozott gyermekeivel.
[5] Lenkét
nem csak nem zavarja, még örül is neki. Ha szükséges falaz nekik.
[6] Idézet a
regényből (4/177)
[7] Gerincvelő
sorvadás, a szifilisz végső stádiuma.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése